O mnie
Lubię prace z ludźmi. W roli mediatora poświęcam czas i uwagę na wysłuchanie stron, przeżycie i uporządkowanie emocji wywołanych konfliktem, zbadanie i wyrażenie swoich potrzeb (komunikacja bez przemocy), zapewnienie bezpiecznej przestrzeni do wzajemnego wysłuchania.
Jeżeli strony są gotowe – zajmujemy się zdefiniowaniem wspólnych celów, które mogą stanowić bazę do nawiązania współpracy. Dbam o zaangażowanie uczestników konfliktu w projektowanie rozwiązań uwzględniajacych interesy uwikłanych w niego osób. Zachęcam do spoglądania w przyszłość z różnych perspektyw, dostrzegania możliwych dróg wyjścia z kryzysu. Wspieram osoby uwikłane w konflikt w identyfikowaniu wspólnych celów, które mogą stanowić podstawę porozumienia i badaniu potrzeb w zakresie kwestii spornych, aby wybrać najbardziej korzystne rozwiązanie korzystne dla wszystkich uwikłanych w spór osób.
Doświadczenie
Inspiruje mnie współpraca z osobami, które spotykam na swojej drodze. Zadań technicznych najskuteczniej wyuczyli mnie koledzy z pracy, wskazali właściwe ścieżki w nowej dla mnie branży, podpowiedzieli, jakie cele warto ustawić, wyposażyli w narzędzia (podręczniki, przykładowe pytania egzaminacyjne i ćwiczenia wraz z odpowiedziami). Lubię się uczyć. Czerpałam z tych podpowiedzi aktywnie. Bywałam rodzynkiem w silnie technicznym męskim zespole, w którym zgodnie z własną filozofią – szukałam „miejsca dla siebie”. Prócz zadań technicznych zajmowałam się tłumaczeniami, szkoleniami, transferem wiedzy. W rozmowach rekrutacyjnych uczestniczyłam jako ekspert językowy, w dużych korporacjach pracowałam nad standaryzacja procesów lub brałam zadania wymagające komunikacji, dbałości o szczegóły. Zazwyczaj były to zadania mniej lubiane przez moich kolegów. To procentowało, pozwalało dzielić się obowiązkami wedle upodobań i zdolności. Pomogło mi patrzeć w przyszłość i dojrzeć do roli, w której obowiązki będą dopasowane do moich potrzeb.
Jako mediator – wspieram współpracę nad rozwiązaniem dopasowanym do potrzeb stron. Podjęcie rozmów i przejmowanie sterów we własne ręce jest dla mnie oznaką odwagi i dojrzałości. Oddając sprawę do sądu szukanie rozwiązania powierzamy obcym osobom, które nie znają naszych potrzeb. W sądzie nie ma warunków ani atmosfery sprzyjającej skupieniu się na tym, co najbardziej chcemy osiągnąć. Podjęcie rozmów ze skonfliktowaną stroną pozwala odzyskać wpływp na to, jak będzie wyglądała rzeczywistość po wyjściu z kryzysu. Zamiast tracić energię na szukanie winnych, formułowanie zarzutow, sięgania wstecz, angażujemy się w poszukiwania najlepszego wyjścia z sytuacji, konstruowania przyszłości na własnych zasadach
Know-how: Od lat pracuje w środowisku wielokulturowym w branży IT. Szanse na zmianę branży z handlu (dział eksportu) i turystyki (pilot wycieczek zagranicznych) pojawiła się dzięki znajomości niemieckiego i angielskiego. Pierwsza prace w branży IT podjęłam w punkcie pomocy technicznej dla branży motoryzacyjnej, ucząc się od podstaw pomagania w problemach z obsługa komputera. Rozwijałam umiejętności techniczne mając ogromne wsparcie ze strony pracodawców, współpracowników i rodziny. Uzyskałam kolejne certyfikaty branżowe (Windows, Oracle), językowe (Goethe Institut, Alliance Francaise) i komunikacyjne (NLP trener; rezyliencja, komunikacja transformująca, komunikacja bez przemocy, Lean six sigma). Zmieniałam swoją perspektywę po latach pracy z klientem pod wpływem studiów branżowych (Politechnika Śląska) i zgodnych z zainteresowaniami (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej we Wrocławiu). W każdej z ról najwięcej satysfakcji dawała mi praca z ludźmi. Z czasem zamieniłam administrację bazami danych Oracle na budowanie relacji z klientem i usprawnianie komunikacji, aktualnie w procesie wytwarzania oprogramowania. Identyfikuje blokady komunikacyjne, trudności w poszukiwaniu rozwiązań i przestoje, poznaje potrzeby zarówno zespołów technicznych, dostarczających rozwiązania, jak i klienta zgłaszającego problem. Zebrane informacje są dla mnie bazą do uzgodnienia warunków, które ustatysfakcjonują klienta, a zespołowi wsparcia pozwolą realizować zadania zgodnie ze specjalizacją.
Zajmuje się usprawnianiem komunikacji w procesie tworzenia oprogramowania. Analizuje dotychczasowych przebieg, wspieram doprecyzowanie kolejnych kroków prowadzących do rozwiązania, synchronizuję wszystkie zaangażowane strony. W branży IT moja rola podobna jest do roli mediatora w rozwiązywaniu sporów. Wspieram nawiązanie współpracy pomiędzy klientem a zespołami zespołami technicznymi.
Mediacje: W prowadzeniu postępowania mediacyjnego ustalam zasady komunikacji i wyjaśniam, na czym polegać będzie moja rola. W trakcie prowadzonych rozmów czuwam nad bezpieczną atmosferą, czasem przydzielonym uczestnikom konfliktu, punktach łączących strony a także kwestiach spornych. Z wyłonionych potrzeb, doświadczeń i emocji uczestnicy konfliktu budują most, po którym bezpiecznie będą mogły wyjść z opałów. Czasem w trakcie mediacji najwiecej energii pochłania uświadomienie sobie potrzeb i nadanie im priorytetów, ale tak przygotowane strony nawet w sądzie ptorafią jużwspołpracować i odzyskiwać kontrolę nad przebiegiem sprawy, wpływać nań zgodnie ze sobą. Prowadzę spotkania indywidualne, jeśli strony tego wymagają. Sesje indywidualne pomagają uporządkowć emocje i uporządkować priorytety do przedyskutowania. Zachęcam strony do spojrzenia na problem z innych perspektyw, refleksji nad tym, jak proponowane rozwiązanie może zostać przyjęte przez innych uczestników. Zachęcam do wizualizacji możliwych rozwiązań i świadomego wyboru kroków, na które są gotowe. Wspieram spojrzenie na określone cele czy projekty rozwiazań z dystansu i pod innym kątem. Pracuję na zasobach osób uwikłanych w konflikt. Towarzyszę w określeniu pozytywnego celu, sprowadzaniu stanowisk do wspólnego mianownika, które może być podstawą budowanego porozumienia.
Specjalizacja: Oferuję pomoc w konfliktach korporacyjnych i pracowniczych, prowadzę negocjacje moderowane. To środowisko w którym się dobrze czuje i sprawnie poruszam. Powiedzenie „co nas nie zabije, to nas wzmocni” z mojego punktu widzenia może być słuszne tylko w kryzysie, który nas czegoś nauczy. Odporność na kryzysy, na które nie mamy wpływu, spada wraz z każdym kolejnym, który próbujemy biernie przetrwać. Pozytywne wzmocnienie może dać nam próba odzyskania kontroli nad zdarzeniami wokół nas. Pracując z konfliktem staram się zawsze wyjrzeć w przyszłość, dopatruję się w nim źródła zmian na lepsze w przyszłości. Moim celem jest takie poprowadzenie uczestników przez konflikt, aby śmiało spoglądały w przyszłość, odzyskały kontrolę nad własnym życiem i a z konfliktu wychodziły wzmocnione, z szerszą perspektywą na siebie i otoczenie. Inspirację w podążaniu własną ścieżką stanowi dla mnie postawa Roberta Kubicy.
Doświadczenie w branży IT jest dla mnie szczególnie cenne. Ta branża chłonie z rynku pracy kandydatów. To ułatwia zmianę miejsca pracy w przypadku wystąpienia sporu. Jednak przy wąskich specjalizacjach i nowocześnie wyposażonych miejscach pracy, dostępności wielu narzędzi – warto pochylić się nad budowaniem długofalowych relacji i konstruktywnym spojrzeniem na rozwiązanie konfliktu. Pozwala to obu stronom na czerpanie korzyści (win-win): zarówno pracodawcy (reputacja firmy, długofalowa współpraca ze specjalistami, przyjazna atmosfera pracy / wysokie noty w rankingu pracodawców, otwarta postawa wobec pracowników, pozyskiwanie nowych pracowników z poleceń, oszczędności w obszarze rekrutacji, redukowanie ryzyka związanego z nagłym odejściem kluczowych osób w projekcie) jak i pracowników (rozwój osobisty, budowanie relacji, umiejętność komunikowania swoich potrzeb, negocjowania warunków umowy, wpływu na warunki pracy, poczucie sprawczości, radości z osiąganych sukcesów, inne spojrzenie na rozwiązywanie konfliktów poza pracą).
Kontakt:
Izabela.moll@mediacjeinegocjacje.com.pl